Potrzeba przywrócenia prawdy w historii ujawniająca się z ogromną siłą w polskim filmie dokumentalnym lat 90. nie dotyczyła wyłącznie przeszłości Polski. W tym okresie... Zobacz pełny opis
Potrzeba przywrócenia prawdy w historii ujawniająca się z ogromną siłą w polskim filmie dokumentalnym lat 90. nie dotyczyła wyłącznie przeszłości Polski. W tym okresie powstało kilka znaczących filmów opowiadających o Rosji. Jakby w reakcji na propagandowy nienaganny obraz Kraju Rad forsowany przez powojenne półwiecze, filmy zrealizowanePotrzeba przywrócenia prawdy w historii ujawniająca się z ogromną siłą w polskim filmie dokumentalnym lat 90. nie dotyczyła wyłącznie przeszłości Polski. W tym okresie powstało kilka znaczących filmów opowiadających o Rosji. Jakby w reakcji na propagandowy nienaganny obraz Kraju Rad forsowany przez powojenne półwiecze, filmy zrealizowane tuż po upadku komunizmu koncentrują się na mrocznych aspektach rosyjskiej przeszłości. Włodzimierz Szpak dwukrotnie podejmował w tym okresie temat internowania i mordu, którego dopuścili się bolszewicy na rodzinie ostatniego cara. W 1990 roku powstał film "Boże, zbaw Rosję", a w 1996 Mord w Jekaterynburgu. "Boże, zbaw Rosję" to tradycyjny dokument historyczny, w którym materiałom archiwalnym (fotografiom, fragmentom filmów) towarzyszy narracja zza kadru o znacznych walorach poznawczych. Jej istotną część stanowią przytoczenia passusów z dzienników Mikołaja II. Narrator podważa rozpowszechniane przez komunistów przekonanie o krwawych rządach rodziny Romanowów. Ukazuje ich relacje rodzinne. Cara Mikołaja II przedstawia jako człowieka wrażliwego i rozumnego, wyczuwającego potrzebę zmian w sposobie rządzenia i wdrażającego pierwsze reformy. Szczegółowo relacjonuje ostatnie dni władcy i jego bliskich, podkreślając okrucieństwo bolszewików. Dopiero w Moskwie roku 1990 możliwe stało się przywracania pamięci cara i ostateczne potępienie zbrodni.